manonolthof.reismee.nl

Dance like no one is watching

'You've gotta dance like there's nobody watching,
Love like you'll never be hurt,
Sing like there's nobody listening,
And live like it's heaven on earth.'
-Purkey

Ondertussen zit mijn derde dag er bijna op, ben ik aangekomen in Panajachel, is de eerste koude douche een feit, zo ook de eerste twee regenbuienen zit mijn eerste Spaanse les er op!

Let's start at the beginning..

Zaterdagochtend kwam Lucia, het meisje waar ik via CouchSurfing mee in aanraking ben gekomen, mij na haar gebruikelijke uurtje hardlopen (om 06.00, ik heb vriendelijk bedankt haha) halen voor het ontbijt samen met haar (hardloop)vrienden. Na 10 minuten had ik, naast de salsales waar ik sowieso mee naartoe zou gaan, nog een les staan om 10.30.Je begrijpt waarschijnlijk wel waar de titel van dit verhaal op slaat..? Beide lessen kan je primawegschrijven onder het motto Dance like no one's watching want ik kan nog wel wat uurtjes oefenen gebruiken. =D Geeft niet, ik heb er veel plezier in gehad! Zeker de tweede les was heel leuk, met een partner in plaats van op de sportschool.

De volgende ochtend heeft Lucia mij naar Antigua gebracht, een klein, kleurrijk stadje verderop waarvandaan ik opgehaald zou worden door een shuttle service naar Panajachel. Een stuk duurder dan de welbekende chickenbusses maar ook een stuk veiliger. Voor mijn tweede dag een prima plan dus! Eenmaal in Antigua heb ik het uurtje wat ik nog had doorgebracht in Central Park. The place to be, ook voor de locale bevolking dus een leuke plek om even te wachten.

Na een uur of 3 in de bus ben ikin Panajachel, het dorpje waar ik de komende twee weken mijn spaanse lessen ga volgen. De school, Jabel Tinamit, staat aangegeven in de Lonely Planet, alleen niet op de goede plek! Het duurde dus even voordat ik hem had gevonden. De eigenaar verwelkomt mij vriendelijk, ook hij met een grote glimlach. Dit is overigens iets wat de meeste mensen hier doen, elke keer met een vriendelijke Buenos Diaz als begroeting. Hoewel.. een beetje selectief. Deoudemannetjeslachen altijd vriendelijk terug, de jonge(re) jongens het liefst nogmet een praatje erbij.De oudere vrouwen reageren vaak niet eens en de jonge(re) meisjes begroeten je over het algemeen vrolijk. Misschien wat voorspelbaar, maar grappig om het verschil in begroetingen zo duidelijk te zien.

De school zelf is redelijk modern, er is een grote tuin waarin de meeste lessen plaats vinden. Als het hier te vol, te koud of te nat is worden de lessen naar boven (met afdakje) of naar binnen verplaatst. Naast de lessen verzorgen ze ook activiteiten in de middag, zo kan ik morgen mee naar Reserva Natural. Wat hier te doen is hoor ik morgen!

Het gezin waar ik verblijf is Guatemaleens en spreekt alleen spaans. Opzich goed omdat ik veel kan oefenen, soms ook lastig. Ik versta een groot deel wat Auora (de mama) zegt, mede dankzij haar aap-noot-mies zinnetjes en langzame praten, en heb een heel verhaal wat ik graag zou willen vertellen wat alleen niet echt wil lukken. Met handen, voeten en een hoop halve zinnen kan ik redelijk duidelijk maken wat ik wil vertellen maar echt een gezellig kletspraatje kan je het nog niet noemen. Naast het kletsen is ook het eten wennen.Het traditionele ontbijt bestaat uitbruine bonen en gebakken ei(veel ei), de lunch vandaag was soep met pasta en wat kruiden erin samen met een hoop groentes waarvan ik echt niet weet wat het is! En dan, als avondetengebakken banaan met.. jawel ei!En dit alles altijd met Tortillas. Mijn buikje moet hier nog even aan wennen geloof ik!

Het weer is veranderlijk als .. don´t know! Wat ik dacht nodig te hebben verschilde per land, niet per uur! In de ochtend is het tot een uurtje of 10.00 wel lekker, mits je een shirt en wat langere broek aan hebt. Vanaf een uur of 11.00 - 15.00 is het snikheet en weet je niet hoe snel die warmere kleren weer in je tas moeten envanaf 16.30 regent het als een malle. Met als een malle bedoel ik dat ik blij was dat ik mijn slippers aan had vanmiddag omdat het water toch zeker een cm of 3 hoog stond!

So far so good. Ik heb het naar mijn zin, de lessen spaans gaan op een fijn tempo, de leraar (Jose) is aardig en houdt van wat grapjes op zijn tijd en de omgeving is mooi. Nog een weekje dan kan ik Zita van het vliegveld halen en gaat het echte feest beginnen. yayayaya! Morgen mijn tweede les, een tripje naar het park met mooie dingen. Nu eerst huiswerk maken, want ook dat hoort erbij..

Tot snel,

Liefs

Reacties

Reacties

marie-jose

ola Manon, je bent al lekker opgenomen in het dagelijkse leven met alles er op en er aan. Weet je dat eieren heeel goed zijn voor je haren !!! Gaan ze nog meer glanzen, dus elk nadeel heeft zijn voordeel. Leuk je belevenissen en observaties te lezen. Geniet er maar nog meer van.
lieve groet

Jeroen

Klinkt super! Ga er lekker van genieten en succes met de lessen! Xx jeroen

Jisca

Heee meissie!
klinkt allemaal alsof je je draai daar al redelijk gevonden hebt, koel! nou nog dat lekkere weer en Zita erbij en de echte reis kan beginnen!
succes even met de Spaanse taal, maar dat komt vast helemaal goed. Ik kijk uit naar je volgende verhaaltje!

xxxxx Jis

Petra

Hoi Manon, leuk verhaal, moet er erg om lachen. Heb net Rene opgehaald en zijn verhalen gehoord. Mis nog het ontbijtmenu, straks eens naar vragen. Succes met Spanse les, je maag en de regen, dikke knuffel, Peet

Roos

Hola querida Manon! Escribes en una manera divertida. Me gusta leer tu cuento. Estoy feliz oir que estes bien. Practica mucho con el espanol, asi que puedas entender que te escribo :) Baila, ríe y disfruta! Un abrazo muy grande!

Jean

Nonnie!

Nice story, leuk geschreven =D als ik dit zo lees dan geloof ik dat jij wel op je plekkie zit daar!

Geniet er van! =)

Nikéh

Fijn dat je veilig bent aangekomen en plezier hebt!
btw. Ik kan al 2 liedjes op de gitaar en wil ze wel inruilen voor wat Spaanse zinnen.

X

Juliëtte

Haaaaay!!
Ik moet zeggen, ik ben toch wel jaloers!! foto ziet er echt super tof uit!! Klinkt ook allemaal erg leuk wat ik zo lees! Hopelijk lees ik snel weer iets! Enjoy!

Xx

Ton v K

klinkt goed, maar erg sukses met je darmen, lijkt me niet zo super voor jou! ha ha gr ton

Alcuin

Je verhaal zo beginnen... mooi!
Dat doet me echt goed. Mooie picts

Big hug,

xX

Monique

Hola chica, leuk om je verhaal te lezen. Veel plezier en succes met spaanse les! Hasta la vista Monique

Ellie Abbas

wat leuk om je op deze manier te kunnen volgen. geniet van een fijne tijd en succes met je lessen.

Yuri

Echt gaaf meid! Veel plezier!!

Liza

You go girl!! Have fun XD

Gerrie

Ola Manon,ben blij uit je woorden op te maken dat je het daar helemaal naar je zin hebt,het klinkt ook allemaal super,geniet van al je ervaringen!
Kus van Ger

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!